دسته‌بندی نشده

نکات طلایی طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه آسان

نکات طلایی طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه آسان

خورشت قورمه سبزی یکی از انواع غذاهای اصیل ایرانی است که قدمت بسیار زیادی دارد. اگر چه دستور پخت قورمه سبزی در شهرهای مختلف کشور، تنوع زیادی دارد؛ اما خمیر مایه آن یکسان بوده و این خورشت در اکثر شهرها، از محبوبیت زیادی برخوردار است. از محبوب ترین انواع خورش قورمه سبزی در مناطق مختلف ایران می‌توان به خورشت قورمه سبزی تهرانی، گیلانی، جنوبی و ترکی یا تبریزی اشاره کرد. اگر شما هم این خورشت را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه قرمه سبزی + نکات آن را تا انتها مطالعه کنید.

قورمه سبزی
تعداد نفرات 4
زمان آماده سازی  30 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

نکات طلایی طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه آسان

مواد اولیه مورد نیاز برای پخت قورمه سبزی مجلسی

برای این که بتوانید دستور پخت قورمه سبزی را به درستی دنبال کنید، پیش از هر چیزی به این مواد اولیه نیاز خواهید داشت. با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای ۴ نفر خورشت قورمه سبزی تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید، کافی خواهد بود که مواد را به اندازه متناسب آن، بیشتر یا کمتر در نظر بگیرید.

 

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز بزرگ 1 عدد
لیمو عمانی 3 عدد
لوبیا قرمز 200 گرم
سبزی خورشتی 500 گرم
گوشت خورشتی 400 گرم
روغن مایع به اندازه کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • مرحله اول :از شب قبل لوبیا را در یک کاسه آب خیس کنید و دو تا سه مرتبه آب آن را عوض کنید تا هم نفخ آن گرفته شده و هم لوبیاها سریع پخته شوند. دقت کنید که لوبیا شما باید از جنس مرغوب باشد، در غیر این صورت حتی در صورت خیساندن در آب، ممکن است که لوبیاها دیرپز بوده و نیاز باشد مدت بیشتری برای پخته شدن آن‌ها منتظر بمانید.
  • مرحله دوم: پوست پیاز را گرفته و آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. البته شما می‌توانید از روش جایگزین استفاده کرده و پیاز را رنده کنید. قابلمه‌ای مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از این که روغن داغ شد، پیاز خرد یا رنده شده را به روغن اضافه کرده و تفت بدهید. پس از این که پیازها از خامی خارج شدند، مقداری زردچوبه به آن‌ها زده و به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ پیازها طلایی شود.
  • مرحله سوم: پس از این که پیاز نرم شد، گوشت خورشتی را به قطعات مساوی برش دهید و به پیاز اضافه کنید. تفت دادن مخلوط گوشت و پیاز را تا جایی ادامه دهید که رنگ گوشت تغییر کند و کاملا سرخ شود. البته دقت داشته باشید که اگر گوشت زیاد از حد سرخ شود، سفت شده و برای پخته شدن نیز زمان بیشتری نیاز دارد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله لوبیا‌هایی که از شب قبل خیس کرده بودید را با مقداری آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید تا رنگ آن گرفته شود. اگر این کار را نکنید، ممکن است رنگ اولیه قرمز باعث کدر شدن رنگ خورشت شما شود.
  • مرحله پنجم: حالا گوشت و پیاز را به همراه لوبیاها در قابلمه ریخته و چند لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید. در حالی که این مواد می‌جوشند، سبزی قورمه را به شکلی منظم و ریز خرد کنید.
  • مرحله ششم:  سبزی‌های خرد شده را در تابه‌ای به همراه کمی روغن مایع سرخ کنید. توجه داشته باشید که هر چقدر رنگ سبزی پر رنگ‌تر شود، در پایان کار خورشت شما سیاه‌تر خواهد شد.
  • مرحله هفتم:  اگر چه یک راز قورمه سبزی خوشمزه، تفت دادن زیاد سبزی است؛ اگر می‌خواهید ویتامین و املاح معدنی سبزیجات شما حفظ شود، بهتر است آن را تفت ندهید یا خیلی کم تفت دهید. سبزی‌ها را نیز به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه خورشت اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: لیمو عمانی را باید از قبل با چنگال سوراخ کنید و درون یک لیوان آب جوش قرار دهید تا تلخی‌اش گرفته شود و خورشت را تلخ نکند. پس از اینکه سبزی خورشت چند جوش خورد، لیمو عمانی را به آن اضافه کنید. حالا اجازه دهید تا خورشت شما خوب جا بیفتد و آماده سرو شود.

نکات پخت قورمه سبزی خوشمزه

برای تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت، نکات زیر را حتما در نظر بگیرید.

  • برای اینکه خورشت به خوبی روغن بیندازد، باید سبزی خورشتی به خوبی سرخ شود و در پایان پخت خورشت، یک تکه یخ کوچک درون آن بیندازید. این کار باعث شوک به سبزی خورشت شده و باعث می‌شود قورمه سبزی شما روغن انداخته و رنگ و لعاب فوق العاده‌ای نیز به خود بگیرد.
  • سبزی خورشتی مخصوص قورمه سبزی شامل اسفناج، شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری است. دقت داشته باشید که تره زیاد در سبز خورشتی باعث تندی خورشت و شنبلیله زیاد باعث تلخ شدن طعم خورشت می‌شود. از این روی اهمیت زیادی دارد که حتما در پخت قورمه سبزی خوشمزه، سبزی‌های لازم را با تناسب کامل تهیه کرده و برخی از سبزی‌های آن کم یا زیاد نشوند.
  • برای آن که بتوانید به بهترین سبزی قورمه را سرخ کنید، باید پیش از ریختن روغن، سبزی را در تابه تفت دهید تا آب آن کشیده شود. پس از آن که مطمئن شدید سبزی آب اضافی ندارد، روغن به تابه اضافه کرده و سبزی را سرخ کنید. در حقیقت این تکنیک در هر طرز تهیه خورشت سبزي مجلسي مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بنا به ذائقه خود، می‌توانید از لوبیا چیتی یا سفید برای تهیه این خورشت نیز استفاده کنید؛ اگر چه فرم رستورانی قورمه سبزی، با لوبیا قرمز همراه است.
  • برای روغن بیشتر قورمه سبزی و مقوی شدن آن بهتر است از عصاره قلم استفاده کنید. همین طور رعایت تناسب در ادویه قورمه سبزی مجلسی، باعث می‌شود که طعم غذا متعادل شده و کاملا خوشمزه باشد.

نکنه طلایی :

برای تهیه قورمه سبزی خوشمزه  به دلخواه می توان از انواع گوشت های متداول مثل گوشت گوساله، گوسفند یا حتی مرغ استفاده کرد. اما اگر بخواهیم قورمه سبزی مجلسی داشته باشیم بهتر است مانند دستور بالا از گوشت گوسفندی استفاده کنیم.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که گوشت گوسفندی چون پر چرب است، بعد از پخت جمع می شود و به همین دلیل باید تکه های گوشت گوسفندی را به صورت درشت خرد کنیم تا در پایان پخت در خورش مشخص باشند.

نکات طلایی طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه آسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *