وبلاگ, دسته‌بندی نشده

طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و مجلسی

ته چین مرغ یکی از انواع غذاهای محبوب ایرانی است که به عنوان یک غذای مجلسی برای مجالس مهم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غذای خوشمزه از ترکیب برنج، ماست، تخم مرغ و زعفران فراوان درست می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم طرز تهیه ته چین مرغ را به طور کامل به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و مجلسی

ته چین مرغ ساده و خوشمزه

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای ۵ نفر ته چین تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری ته چین مرغ تهیه کنید، کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

برنج 4 پیمانه
سینه مرغ 3 عدد
پیاز 1 عدد
ماست چکیده 1 پیمانه
تخم مرغ 2 عدد
زرشک 1.3 پیمانه
گلاب 1 قاشق غذاخوری
روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم
شکر 1 قاشق غذاخوری
زعفران آب کرده غلیظ به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و برگ بو به میزان لازم

طرز تهیه ته چین مرغ ساده در قابلمه

 

در این قسمت ته چین مرغ به شکل ساده و در قابلمه آموزش داده می‌شود، با ما همراه باشید و مراحل زیر را گام به گام با ما انجام دهید.

  • مرحله اول: در ابتدای کار برنج را به همراه مقداری نمک خیس کنید و کنار بگذارید. زرشک را نیز خوب شسته و در یک کاسه آب خیس کنید. مقداری زعفران را به همراه کمی یخ کنار بگذارید تا کاملا رنگ بگیرد.
  • مرحله دوم: سینه‌های مرغ را داخل یک قابلمه متوسط بریزید و یک پیاز که از وسط آن را به چهار قسمت تقسیم کرده‌اید، به آن اضافه کنید. تا جایی که روی مرغ‌ها پوشیده شود، روی آن‌ها آب بریزید و نمک، فلفل سیاه و برگ بو را به آن بیفزایید و اجازه دهید تا مرغ خوب بپزد.
  • مرحله سوم: یک چنگال داخل مرغ‌ها فرو کرده و اگر گوشت آن کاملا نرم شده بود، زیر حرارت را خاموش کنید. مرغ‌ها را از قابلمه خارج کرده و درون ظرفی بریزید و اجازه دهید تا خنک شوند. بعد از خنک شدن سینه‌های مرغ، استخوان آن‌ها را خارج کرده و آن‌ها را ریش ریش کنید.
  • مرحله چهارم: تخم‌ مرغ‌ها به همراه نمک و فلفل سیاه داخل کاسه‌ای بزرگ شکسته و با چنگال خوب بزنید تا حالت لختگی آن برطرف شود. ماست چکیده را به همراه زعفرانی که در یخ حل کردید، به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و در ادامه روغن مایع را به آن بیفزایید و خوب هم بزنید.

طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و مجلسی

 

  • مرحله پنجم: زرشک‌های خیس خورده را آبکش کنید و در یک تابه کوچک به همراه مقداری کره تفت دهید. در این مرحله می‌توانید به دلخواه مقداری شکر یا گلاب به زرشک‌ها اضافه کنید تا کاملا پف کنند.
  • مرحله ششم: برنج را داخل قابلمه ریخته و تا جایی آب به آن بیفزایید که روی برنج را یک بند انگشت آب بپوشاند. سپس مقداری نمک و روغن مایع به آن اضافه کنید و اجازه دهید بپزد. زمانی که اطراف دانه‌های برنج کاملا نرم شد و مغز برنج سفت بود، باید برنج را آبکشی کنید.
  • مرحله هفتم: اجازه دهید تا برنج کمی خنک شود. در این مرحله می‌توانید برنج را با مقداری آب سرد بشویید. سپس برنج را به مواد ته چین اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست شوند.
  • مرحله هشتم: قابلمه بزرگی را انتخاب کنید و روی حرارت دهید. داخل قابلمه کمی روغن بریزید و اجازه دهید تا کاملا گرم شود. سپس نیمی از مخلوط برنج را ریخته و با کفگیر خوب فشرده کنید. در مرحله بعد مرغ‌های ریش ریش شده را به همراه زرشک سرخ کرده روی مخلوط برنج بریزید و کاملا صاف کنید. به همین ترتیب یک لایه برنج و یک لایه مرغ و زرشک را به مواد خود اضافه کنید.
  • مرحله نهم: برای لایه آخر باقی مانده برنج را بریزید و روی آن را کاملا صاف کنید. سپس ته چین مرغ را روی حرارت کم به مدت ۵۰ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. در انتهای پخت کمی زعفران و کره روی برنج بریزید. سپس ته چین را از قابلمه برگردانید و با زرشک و خلال بادام و پسته تزئین کنید.

ته چین مرغ و بادمجان

 

ته چین بادمجان با مرغ یکی از خوشمزه‌ترین انواع ته چین ها می‌باشد که برای درست کردن آن به مواد زیر احتیاج دارید:

سینه مرغ 1 عدد
تخم مرغ 3 عدد
برنج 3 پیمانه
بادمجان 2 عدد
پیاز 2 عدد
ماست چکیده شیرین 1 پیمانه
روغن 1.4 پیمانه
کره 15 گرم
زعفران غلیظ به میزان لازم
زرشک، خلال بادام و پسته به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، آویشن، زردچوبه و برگ بو به میزان لازم

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و مجلسی

اگر با بادمجان میانه خوبی دارید، می‌توانید ته چین را با استفاده از آن تهیه کنید. به این منظور، پیشنهاد می‌کنیم مراحل زیر را با ما انجام دهید.

  • مرحله اول: ابتدا سینه مرغ را به همراه پیاز، فلفل سیاه و برگ بو داخل قابلمه ریخته و تا جایی که روی آن پوشیده شود، روی آن آب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا مرغ خوب بپزد. پس از پخت و خنک شدن مرغ، آن را به صورت ریش ریش درآورید.
  • مرحله دوم: بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کرده و داخل مخلوط آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن کاملا گرفته شود. سپس بادمجان‌ها را آبکش کرده و داخل تابه با روغن داغ سرخ کنید.
  • مرحله سوم: برای تهیه مواد میانی ته چین، یک عدد پیاز را نگینی خرد کرده و در تابه تفت دهید. سپس بادمجان‌ها سرخ شده و مرغ ریش ریش شده را به آن بیفزایید. در انتها نیز زرشک، خلال بادام و خلال پسته را به این مواد افزوده و به مدت 5 دقیقه خوب تفت دهید.
  • مرحله چهارم: تخم‌ مرغ‌ها به همراه نمک و فلفل سیاه داخل کاسه‌ای بزرگ شکسته و با چنگال خوب بزنید تا حالت لختگی آن برطرف شود. ماست چکیده را به همراه زعفرانی که در یخ حل کردید، به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: برنج را داخل قابلمه ریخته و تا جایی آب به آن بیفزایید که روی برنج را یک بند انگشت آب بپوشاند. سپس مقداری نمک و روغن مایع به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد. زمانی که اطراف دانه‌های برنج کاملا نرم شد و مغز برنج سفت بود، باید برنج را آبکشی کنید.
  • مرحله ششم: برنج را داخل مخلوط تخم مرغ و ماست ریخته و خوب هم بزنید. قابلمه‌ای برداشته و کمی روغن کف آن بریزید. مقداری از مواد ته چین را کف قابلمه ریخته و با کفگیر خوب صاف کنید. سپس از مواد میانی مرغ و بادمجان اضافه کرده و دوباره روی این مواد برنج بریزید. این مراحل را تا جایی که مواد شما تمام شود، ادامه دهید.
  • مرحله هفتم: برای لایه آخر باقی مانده برنج را بریزید و روی آن را کاملا صاف کنید. سپس ته چین مرغ را روی حرارت کم به مدت ۵۰ دقیقه الی 1 ساعت بگذارید تا دم بکشد. در پایان نیز ته چین خود را با مقداری کره آب شده، زرشک، خلال بادام و خلال پسته تزئین کنید.

طرز تهیه ته چین در فر

 

برای درست کردن ته چین مرغ در فر، کافیست فر خود را از 15 دقیقه قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید. در فاصله‌ای که فر گرم می‌شود، کف یک ظرف پیرکس یا قالب مخصوص را کمی چرب کنید. مانند مراحل بالا مخلوط برنج و مرغ و زرشک را به صورت لایه لایه در ظرف یا قالب خود بچینید.

روی ته چین تکه‌های کره را قرار دهید و سپس روی قالب یا ظرف خود را فویل بکشید. اجازه دهید که ته چین شما به مدت 1 ساعت در دمای 180 درجه خوب بپزد. در انتهای پخت، فویل را بردارید و گریل را روشن کنید تا سطح ته چین طلایی شود. برای پخت بهتر ته چین بهتر است فن فر را روشن کنید تا گرما به صورت متعادل در فضای فر پخش شود.

نکات مربوط به طرز تهیه ته چین مرغ

برای اینکه ته چین خوشمزه‌تری داشته باشید، سعی کنید نکات زیر را در هنگام پخت این غذای خوشمزه رعایت کنید:

  • شما می توانید فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنید؛ ولی استفاده از تخم مرغ کامل چسبندگی خوبی به ته چین مرغ می‌دهد.
  • ماست مورد استفاده برای ته چین نباید آبکی باشد. برای خوشمزه‌تر شدن طعم ته چین حتما از ماست چکیده و شیرین استفاده کنید.
  • می‌توانید سینه مرغ را به صورت تکه خرد کنید و به همراه پیاز تفت دهید تا پخته شود.
  • برای پخت ته چین مرغ حتما از قابلمه نچسب و تفلون استفاده کنید.
  • در استفاده از زعفران دست و دلباز باشید تا ته چین خوش رنگ‌تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *