دسته‌بندی نشده

با طرز تهیه انواع مرغ سوخاری آشنا شوید+نکات طلایی

با طرز تهیه انواع مرغ سوخاری آشنا شوید+نکات طلایی

با وجود قرارگرفتن مرغ سوخاری در دسته فست‌فودها، ارزش غذایی آن نسبت به سایر غذاهای فست‌فودی بیشتر است. علاوه بر آن، درست کردن این غذای خوشمزه سخت نیست و می‌توان با مواد اولیه ساده و در دسترس، طرز تهیه مرغ سوخاری را پیش برد. همچنین، طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی و مرغ سوخاری کنتاکی نیز کاملاً شبیه مرغ سوخاری است و تفاوت بسیار کمی با یکدیگر دارند. بنابراین، اگر این طرز تهیه را یاد بگیرید، طرز تهیه دو نوع دیگر نیز برای شما آسان خواهد شد. حال اگر به مرغ سوخاری ترد علاقه دارید و می‌خواهید آن را به صورت رستورانی تهیه کنید، بهتر است تا انتها همراه ما باشید.

با طرز تهیه انواع مرغ سوخاری آشنا شوید+نکات طلایی

مرغ سوخاری
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 25 دقیقه
زمان پخت 30 الی 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه مرغ سوخاری رستورانی

کمتر کسی می‌تواند به مرغ سوخاری و طعم بی‌نظیر آن نه بگوید. این غذا را می‌توان به شکل‌های گوناگون و با طعم‌های مختلف مانند مرغ سوخاری اسپایسی ، مرغ سوخاری کره‌ای و … آماده کرد. در ادامه ابتدا طرز تهیه نوع ساده آن را توضیح داده و سپس به سراغ تهیه دیگر انواع آن می‌رویم.

مواد اولیه در طرز تهیه مرغ سوخاری در قابلمه

اگر شما هم به طعم مرغ سوخاری خانگی علاقه داشته و می‌خواهید طرز تهیه آن را یاد بگیرید، مواد لازم را مطابق جدول زیر تهیه کنید.

با طرز تهیه انواع مرغ سوخاری آشنا شوید+نکات طلایی

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ران یا سینه مرغ 8 تکه
آرد سفید 1 لیوان
پیاز 1 عدد
سبزی‌های معطر یک چهارم لیوان
پودر سیر نصف قاشق‌چای‌خوری
پودر پیاز نصف قاشق‌چای‌خوری
نمک و فلفل به‌اندازه کافی
آرد سوخاری 1 پیمانه
تخم‌مرغ 2 عدد

مواد لازم برای طعم دار کردن مرغ سوخاری

همانطور که گفته شد، برای طعم‌دار کردن مرغ سوخاری می‌توان از ادویه‌هایی همچون زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر، پودر پیاز، آویشن و نمک استفاده کرد. این ادویه‌ها طعم دهنده‌های اصلی مرغ سوخاری هستند، اما شما می‌توانید مطابق سلیقه خود از ادویه‌های دیگری مانند پودر رزماری، جعفری خشک، پودر گوجه فرنگی خشک شده و پودر مریم گلی هم استفاده کنید.

دستور پخت مرغ سوخاری

در این بخش طرز تهیه ی مرغ سوخاری با آرد گندم سفید را به صورت گام‌به‌گام آموزش می‌دهیم. جهت تهیه مرغ سوخاری رستورانی باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • مرحله اولبرای تهیه مرغ سوخاری ترد به روش رستورانی ، ابتدا پیاز را به صورت خلال‌های درشت خرد کنید. پیازهای خرد شده را درون یک کاسه بریزید و سبزی‌های معطر خشک شده و یا تازه مانند نعنا، شوید، آویشن، جعفری و ترخون را به کاسه اضافه کنید.
  • مرحله دوم: ماست را همراه زعفران دم‌کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد بیافزایید و به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند.
  • مرحله سومتکه‌های سینه یا ران مرغ را درون کاسه بریزید و آن‌ها را به‌خوبی زیرورو کنید تا قطعات مرغ کاملا به مواد طعم‌دهنده آغشته شوند. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید به مدت 2 الی 3 ساعت درون یخچال استراحت کند.
  • مرحله چهارمآرد سفید را همراه با فلفل، پودر پیاز، پودر سیر و مقداری نمک درون کاسه دیگری ریخته و کنار بگذارید.
  • مرحله پنجمتخم‌مرغ‌ها را درون ظرفی با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. در صورت تمایل می‌توانید کمی نمک، فلفل سیاه و آویشن نیز به تخم مرغ اضافه کنید.
  • مرحله ششمپس از اینکه تکه‌های مرغ به خوبی طعم‌دار شدند، آن‌ها را از یخچال خارج کنید. درون قابلمه روغن بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. حال تکه‌های مرغ را درون کاسه آرد بگذارید و آن‌ها را مانند شستن لباس به یکدیگر ماساژ دهید تا آرد به‌خوبی جذب تکه‌های مرغ شود. پس از آنکه تکه‌های مرغ را از کاسه آرد خارج کردید، به تخم‌مرغ آغشته کنید.
  • مرحله هفتمبعد از اینکه مرغ‌ها را به تخم مرغ آغشته کردید، آن‌ها را درون آرد سوخاری بگذارید. اگر تمایل دارید مرغ سوخاری شما اسپایسی باشد، می‌توانید مقداری فلفل به آرد سوخاری اضافه کنید.
  • مرحله هشتمتکه‌های مرغ را درون روغن داغ قرار دهید. اجازه دهید مرغ شما به‌آرامی سرخ و طلایی شود. به این موضوع توجه کنید که حرارت باید کم باشد و آن را زیاد نکنید؛ زیرا تکه‌های مرغ با حرارت کم علاوه بر طلایی شدن، به‌خوبی مغزپخت می‌شوند.
  • مرحله نهماگر مرغ‌ها به‌خوبی سرخ شدند، آن‌ها را از روغن خارج کنید و روی توری فلزی یا دستمال جذب روغن قرار دهید تا روغن‌های اضافی آن‌ها خارج شود.

شما می‌توانید کلیه مرغ‌های خود را با همین دستور مرغ سوخاری آماده کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید مرغ‌های سوخاری را همراه با سیب‌زمینی‌های سرخ شده در ظرف سرو بچینید و تزیین کنید.

با طرز تهیه انواع مرغ سوخاری آشنا شوید+نکات طلایی

مرغ سوخاری کره ای

اگر به مرغ سوخاری کره ای علاقه دارید، می‌توانید به‌جای روغن از کره استفاده کنید. شاید با خود فکر کنید که کره ممکن است سطح مرغ را بسوزاند، اما این‌طور نیست و کره نمی‌سوزد. بهتر است بدانید این کار، مرغ سوخاری شما را لذیذتر می‌کند. پس اگر مرغ سوخاری را برای مهمانان خود تهیه می‌کنید یا قصد دارید یک غذای بی‌نظیر و فوق‌العاده تهیه کنید، می‌توانید کره را جایگزین روغن نمایید.

طرز تهیه مرغ سوخاری در توستر

شما می‌توانید مرغ یا فیله سوخاری ترد را در توستر نیز تهیه کنید. استفاده از توستر برای درست کردن مرغ سوخاری باعث می‌شود تا غذای شما بافت ترد و جذابی داشته باشد. اگر تمایل دارید برای تهیه این غذا از روغن کمتری استفاده کنید، می‌توانید درست کردن مرغ سوخاری در توستر را امتحان کنید.

برای درست کردن مرغ سوخاری در توستر، ابتدا ماست، تخم مرغ، زعفران دم‌کرده، نمک و کلیه ادویه‌ها را ترکیب کرده و تکه‌های مرغ را در این مواد قرار دهید. مرغ‌ها را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا طعم‌دار شوند.

پس از خارج کردن مرغ‌ها از یخچال، تمام قسمت‌های آن‌ها را در ترکیب آرد سوخاری و ادویه‌ها بغلطانید و با برس روی مرغ‌ها روغن بمالید. توستر را با دمای 150 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. تکه‌های مرغ طعم‌دار شده را روی ورقه آلمینیوم بچینید و داخل توستر قرار دهید. پس از 15 دقیقه مرغ را به آرامی برگردانید تا طرف دیگر نیز به مدت 15 ترد و سوخاری شود.

طرز تهیه مرغ سوخاری در فر

روش درست کردن مرغ سوخاری در فر مشابه درست کردن آن در توستر است. یعنی باید ابتدا تکه‌های مرغ را در مواد استراحت داده و سپس در آرد سوخاری بغلطانید. در نهایت نیز روی تکه‌های مرغ روغن مالیده و داخل سینی فر بچینید. فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد روشن کرده و منتظر بمانید تا گرم شود. مرغ‌ها را به مدت 45 دقیقه در فر قرار دهید تا پخته شوند. در 5 دقیقه پایانی نیز گریل فر را روشن کرده و مرغ‌ها برشته و طلایی کنید.

طرز تهیه مرغ سوخاری ترد و پفکی با آرد سوخاری خانگی

همانطور که گفته شد، برای تهیه مرغ سوخاری باید از آرد سوخاری استفاده کرد که ما معمولا این آرد سوخاری را از سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کنیم. اما جالب است بدانید که آرد سوخاری را می‌توان در منزل و به صورت خانگی نیز تهیه کرد. روش تهیه مرغ سوخاری با آرد سوخاری خانگی دقیقا همان چیزی است که گفته شد، فقط آرد سوخاری آن متفاوت خواهد بود.

طرز تهیه آرد سوخاری خانگی

برای تهیه آرد سوخاری می‌توان از قسمت‌های دور نان تست که استفاده نمی‌شود، خمیر داخل نان باگت و نان باگت خشک شده استفاده کرد. البته دقت داشته باشید که نان مورد استفاده فاسد نباشد. بدین منظور خمیرهای نان را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند و سپس آن‌ها را به اندازه دلخواه پودر کنید.

پودر نان را داخل تابه ریخته و آنقدر حرارت دهید تا تغییر رنگ دهد. در نهایت نیز پس از خنک شدن پودر نان، ادویه‌های دلخواه مانند زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر، آویشن و نمک را به آن اضافه کنید. این آرد سوخاری خانگی را باید در پلاستیک زیپ‌دار در یخچال نگهداری کرد تا در تماس با هوا قرار نگیرد.

با طرز تهیه انواع مرغ سوخاری آشنا شوید+نکات طلایی

طرز تهیه مرغ سوخاری با پفک نمکی

از پفک نمکی هم می‌توان برای تهیه مرغ سوخاری و خوشمزه شدن آن استفاده کرد. بدین منظور پفک نمکی را مقداری بکوبید تا حالت پودری پیدا کند. در تهیه مرغ سوخاری، از این پودر پفک به جای آرد سوخاری استفاده کنید. یعنی ابتدا تکه‌های مرغ را در ترکیب آرد سفید و ادویه‌ها فرو ببرید و سپس به تخم مرغ آغشته کنید. در نهایت نیز مرغ را داخل پودر پفک نمکی فرو برده و سپس در روغن سرخ کنید.

مرغ سوخاری بدون تخم مرغ

اگر به هر دلیل نمی‌توانید از تخم مرغ استفاده کنید، باز هم تهیه مرغ سوخاری بدون تخم مرغ امکان‌پذیر خواهد بود. بدین منظور پس از آنکه مرغ‌های طعم‌دار شده را از یخچال خارج کردید، ابتدا تکه‌های مرغ را در ترکیب آرد سفید و ادویه‌ها بغلطانید و سپس برای یک لحظه داخل آب سرد فرو برده و خارج کنید. در نهایت نیز مرغ‌ها را به آرد سوخاری آغشته کرده و در روغن سرخ کنید.

تهیه مرغ سوخاری در هواپز

یکی از دیگر روش‌های طرز تهیه مرغ سوخاری، استفاده از هواپز است. برای این کار، پس از آنکه تکه‌های مرغ آماده شدند، آن‌ها را مقداری تکان دهید تا آرد اضافی جدا شده و به سبد هواپز نچسبد. کف سبد هواپز را به خوبی چرب کرده و تکه‌های مرغ را در آن بچینید. پخت مرغ سوخاری در هواپز در حدود 20 دقیقه زمان می‌برد. وقتی نیمی از این زمان سپری شد، تکه‌های مرغ را برگردانید تا طرف دیگر نیز برشته شود.

با طرز تهیه انواع مرغ سوخاری آشنا شوید+نکات طلایی

مرغ سوخاری با پنیر پیتزا

برای آنکه مرغ سوخاری شما با پنیر پیتزا ترکیب شود، ابتدا باید سینه‌های مرغ را به خوبی بکوبید تا قطر آن‌ها کاهش یابد. سپس مرغ‌ها را به مواد آغشته کرده و در یخچال استراحت دهید. پس از طعم‌دار شدن مرغ‌ها مقداری پنیر پیتزا و پنیر گودا وسط فیله مرغ قرار داده و آن را رول کنید. در ادامه رول‌ها را به آرد و ادویه‌ها آغشته کرده و داخل تخم مرغ فرو ببرید. در نهایت نیز رول‌های مرغ را با آرد سوخاری بپوشانید و در روغن سرخ کنید.

تهیه مرغ سوخاری با رب انار

اغلب ما می‌دانیم که خوراک مرغ را می‌توان با سس رب انار تهیه کرد، اما اگر دوست دارید مرغ سوخاری را نیز با طعم رب انار امتحان کنید، می‌توانید سس انار تهیه کرده و آن را در کنار مرغ سوخاری سرو کنید. بدین منظور رب انار را با نمک، فلفل، آبلیمو، روغن زیتون و مقداری کمی رب گوجه فرنگی مخلوط کنید. این سس طعم ترشی دارد، اما اگر دوست دارید ترشی آن متعادل‌تر شود، می‌توانید در تهیه آن از شکر نیز استفاده کنید.

نکات طرز تهیه مرغ سوخاری

آشنایی با نکات و رازهای مرغ سوخاری باعث می‌شود تا بتوانید غذایی خوشمزه و حرفه‌ای تر آماده کنید:

  • در طرز تهیه مرغ سوخاری حتما باید از روغن مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنید؛ زیرا یک روغن سرخ‌کردنی مرغوب می‌تواند تکه‌های مرغ را به‌خوبی طلایی کرده و از سیاه شدن آن‌ها جلوگیری کند.
  • پیشنهاد می‌کنیم در کنار مرغ سوخاری، از سس قرمز استفاده کنید. قطعاً میل کردن مرغ سوخاری همراه با سس قرمز بسیار لذیذ خواهد بود.
  • درست کردن مرغ سوخاری با آرد سفید روش مرسومی است که باعث می‌شود تا بتوان از ترکیب آرد و ادویه‌ها برای طعم‌دار کردن و البته ترد شدن مرغ استفاده کرد.
  • سرو مرغ سوخاری با سیب زمینی باعث جذاب‌تر شدن ظاهر غذای شما می‌شود و خوردن مرغ سوخاری در کنار سیب زمینی سرخ کرده بسیار محبوب و خوشمزه است.
  • برای تهیه مرغ سوخاری با دلستر می‌توانید نصف فنجان ماءالشعیر نیز به مواد طعم‌دهنده اضافه کرده و مرغ‌ها را در مواد استراحت دهید. استفاده از دلستر موجب طعم ترش‌تر مرغ‌های سوخاری می‌شود.
  • تهیه مرغ سوخاری با پودر پانکو نیز امکان‌پذیر است و می‌توانید در مرحله پایانی و پیش از سرخ کردن تکه‌های مرغ، آن‌ها را به پودر پانکو نیز آغشته کنید تا خوشمزه‌تر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *